Jaaroverzicht 2022

Bericht geplaatst op 31/12/2022

2022 Was al bij al een gemoedelijk jaar bij Kat op de dool Deinze. Wel waren er enkele opvallendheden:
Kittens komen op een zeer jonge leeftijd binnen, 3 à 4 weken jong is geen uitzondering . Dat houdt in dat ze minstens 2 maanden in de opvang moeten blijven vooraleer ze wettelijk in orde kunnen geadopteerd worden, wat ons opvangcapaciteit fel doet dalen. Hoewel wij steeds vragen aan de vinders om de kleintjes tot een leeftijd van 10 weken minimum bij de moederpoes te laten en ze aan mensen te laten wennen, blijkt dit om diverse redenen zoals: verlof, te kostelijk, geen tijd, allergisch, enz niet mogelijk.  Speciale, kostelijk kittenvoeding samen met een lang verblijf, neemt dan ook een grote hap uit ons budget en laat het nu juist die groep katjes zijn waarvan wij er meer dan honderd hebben binnen gekregen afgelopen jaar.
Goed nieuws is, nu wij reeds een aantal jaren werken met het toedienen van  serum van  goed gevaccineerde donorkatten, direct bij binnenkomst van de kittens, wij dit jaar geen enkel kitten verloren zijn. Om de capaciteitsvermindering  op te vangen kunnen wij gelukkig rekenen op onze opvangmoekes die er  thuis voor zorgen dat de papfles- en andere kittens goed opgevolgd worden.
Nog iets wat  opvalt dit jaar: mensen doen afstand van hun eigen katten/kittens waar grote kosten aan zijn. Veelal zijn het katjes met breuken of zwaar zieke katjes , die laatste zijn meestal zo ziek dat euthanasie de enige juiste oplossing is. Voor deze zware kosten zijn wij genoodzaakt beroep te doen op uw vrijgevigheid.
In 2022 is Magda Muyllaert, medeoprichtster van het asiel en opvangmoeke van seniorkatjes,  definitief gestopt.  Ze heeft er een lange carrière als kattenmadam opzitten en verzorgd nog steeds een groot aantal zwerfkatten in haar buurt. Een dame met een zeer groot kattenhart.
Kat op de dool Deinze hoopt dat door de inspanningen van dierenwelzijn en alle dierenasielen maar vooral door het verantwoordelijkheidsgevoel van alle dierenbaasjes er in 2023  veel minder dierenleed zal zijn.